Pneumàtics dhivern o cadenes? Per què calen? Són obligatoris?

A Andorra, a partir de l’ 1 de novembre i fins al 15 de maig, cal portar els vehicles amb equipaments especials.

Som un país de neu , i com cal, hem d’ assegurar-nos a circular per les nostres carreteres el més segurs possible . A banda, també hi ha sancions per part del cos policial, que poden anar des dels 180€ fins als 500€.

Però què passa quan conduïm sense rodes d’hivern amb neu o gel?

Segurament, el primer que passarà serà perdre el control del vehicle i no tindrem resposta dels frens del vehicle, per tant, patirem un accident de cotxe a la neu . El qual pot tenir conseqüències molt negatives, ja que podem fer molt de mal a un tercer . I també s’ha de pensar en la nostra assegurança del vehicle , ja que, per molt que presentem una declaració a la companyia asseguradora , aquesta ens pot comunicar que no tenim cobertura , ja que, no complim amb l’ obligació legal a Andorra , que és anar equipats amb pneumàtics d’hivern , i ens aplicarien l’exclusió del risc, i llavors, haver d’assumir nosaltres mateixos el 100% de les despeses .

Hi ha una manera, per als que els agraden les emocions fortes i provar coses diferents, que és fer un curs de conducció a la neu . Provar-ho a Andorra és molt fàcil, ja que podeu trobar aquesta activitat a les nostres estacions d’esquí , durant tot l’hivern, a més de provar la sensació és interessant fer-ho, ja que els consells ens poden ser útils en el futur .

L’obligatorietat d’haver de portar equipaments d’hivern fa que al mercat trobem diferents tipus : pneumàtics mixtos, pneumàtics d’hivern o cadenes metàl·liques o de tela.

Els haurem d’escollir tenint en compte el nostre tipus de vehicle , si conduïm diàriament o esporàdicament , i sobretot al nostre pressupost. Som coneixedors dels costos dels pneumàtics d’hivern, però en la nostra situació són una bona inversió sobretot pel que fa a seguretat .

Una altra de les coses que hauríem de saber, és que els cotxes 4×4 a la neu també necessiten equipament , evidentment tindran un major control de tracció però necessiten aquesta prevenció extra.

Sistemes d’equipaments en neu :

  • Cadenes de roba :

És un dels sistemes més fàcils de col · locació que existeix actualment al mercat . En quaranta segons ja la tens muntada a les rodes motrius i el seu teixit provoca una adherència molt bona a la carretera . Pot ser una opció per als turistes que circulen esporàdicament al país, o per als residents que no agafen sovint el cotxe . El preu pot estar sobre uns 80-100€ (Ull! que no poden rodar sobre asfalt , per la qual cosa no és recomanable en terrenys mixtos aslfat-neu . Es trenquen amb facilitat sobre asfalt.

  • Cadenes metàl·liques :

És el sistema més utilitzat i el que sempre trobes en totes les àrees de serveis . També és el que més trigues a posar si no saps, pot ser una tasca difícil, i si ja ho has fet alguna vegada, pots trigar fins a uns 20 minuts per roda . Per als habituals a la neu és el més recomanable . Però sempre has d’estar segur d’haver-la col·locat correctament, ja que sinó el resultat encara pot ser pitjor. El preu pot estar sobre uns 30-50€

  • Pneumàtics mixtos :

Aquests pneumàtics volen garantir durant tot l’any la mateixa seguretat que ens ofereixen els d’hivern , però si és cert, són més econòmics , a la llarga, si fem servir tant a l’hivern i estiu el nostre cotxe , no tindrem la mateixa seguretat ni adhesió que amb els d’ hivern . Com que són polivalents deixen de ser bons específicament. És a dir, tenen pitjor adherència tant a l’hivern com a l’estiu.
Si realment no vols canviar el pneumàtic en canviar d’estació i no fas més de 5000km a l’any, doncs són una bona alternativa.

  • Pneumàtics d’hivern :

Aquests estan fabricats amb materials més resistents que els d’estiu, i així no es posen durs per sota dels 7 °C. El relleu a la seva estructura és amb solcs més amplis per afavorir l’adhesió en condicions adverses com poden ser, l’aigua, el gel i la neu .

Trieu el sistema que escolliu, us recomanem sempre de provar-lo en algun lloc tranquil per tenir una mínima experiència quan arribi l’hora de la veritat.

Per tant resumint, si vivim o anem sovint a la neu, el més convenient seran les rodes d’hivern , si per contra, en gaudim esporàdicament, haurem d’escollir les cadenes de roba o les metàl·liques.


Altres fonts d’interès :

Compartir en