T’expliquem tot allò que has de saber sobre els equipaments especials: com i quan utilitzar-los, principals diferències amb els pneumàtics d’estiu, els colors de neu… Comencem!
Andorra és un país de neu i amb l’arribada de l’hivern, les temperatures negatives, el risc de gelades i les nevades comencen a fer acte de presència al Principat, amb més o menys afectació en funció de la cota on ens trobem. En aquest sentit, Andorra compta amb una infraestructura de manteniment de carreteres que garanteix la circulació correcta durant els dies de neu, però això no significa que no s’hagin de tenir en compte diversos factors per circular amb la màxima seguretat durant els mesos d’hivern.
Per aquest motiu, avui, al bloc d’Assap , us expliquem tot el que heu de saber sobre els equips especials: com i quan utilitzar-los, principals diferències amb els pneumàtics d’estiu, els colors de neu… Comencem!
Des de quan i per què fer servir rodes d’hivern a Andorra?
Des de l’ 1 de novembre i fins al 15 de maig els equips especials són obligatoris a tota la xarxa viària d’Andorra. L’objectiu d’aquesta mesura no és cap altre que garantir la màxima seguretat i fluïdesa del trànsit en dies de neu o bé en situacions en què la calçada estigui parcialment o totalment nevada o gelada.
En aquest sentit, l’ús dels equips especials es fa indispensable en territoris de muntanya com Andorra, on neva molt sovint durant els mesos d’hivern i les temperatures baixen sistemàticament per sota dels 7°C, temperatura a partir de la qual la adherència del pneumàtic normal es redueix considerablement, afectant així la distància de frenada i, en conseqüència, la seguretat durant la conducció.
Quins són els avantatges principals de les rodes d’hivern o de contacte?
- Molta més adherència quan se circula amb baixes temperatures o amb neu, fang o gel a la calçada.
- Evita el risc de sortir del traçat amb una velocitat adequada
- Millora notablement els nivells de frenada del vehicle, reduint, en conseqüència, la distància de parada
- Permet prescindir de l’ús de les cadenes, ja que garanteixen la correcta adherència i tracció en situacions climàtiques adverses
Quines són les diferències entre les rodes d’hivern i estiu?
Les diferències principals entre els pneumàtics d’hivern i d’estiu es donen principalment en dues àrees: en el dibuix de la banda de la rodada i en la composició del pneumàtic. Així, les rodes d´hivern presenten un dibuix més profund i retallat amb l´objectiu de millorar la sortida d´aigua i de neu.
A més, per millorar els nivells d’adherència i frenada davant de neu, gel o fang, els tacs de les rodes de contacte estan equipats amb petites làmines. Pel que fa a la composició, els pneumàtics d’hivern , a diferència dels d’estiu, compten amb un sistema especial que permet que les gomes no s’endureixin a temperatures baixes. Aquest sistema manté la flexibilitat de la goma per sota dels 7 graus i millora l’adherència i la tracció.
Pel que fa a la nomenclatura utilitzada per distingir les rodes d’hivern altres tipus de gomes, aquestes incorporen al lateral el codi M+S (Mud and Snow) . També s’hi afegeix a l’interior un pictograma format per una muntanya de tres pics i un floc de neu a l’interior.
Rodes ‘four season’ o mixtes, una opció també a tenir en compte
Una altra opció que es pot tenir en compte són els pneumàtics ‘four season’, els quals ens podran resultar útils en aquells llocs on les temperatures no variïn exageradament durant l’any . Pot ser una opció interessant per aquelles persones que viuen en parròquies baixes o bé per aquelles que no tenen previst fer servir gaire el vehicle en dies de neu o de baixes temperatures.
Són un tipus de roda que compleixen amb la seva funció davant de diferents climatologies, i, per tant, es poden fer servir durant tot l’any , però òbviament no ofereixen les mateixes prestacions que les rodes d’hivern.
Fase groga, taronja, vermella i negra, els 4 estats de neu a Andorra
Tal com detalla el departament de Mobilitat.ad , a Andorra hi ha les següents 4 fases de neu:
Fase groga
Quan trobem neu a la carretera no hem de superar els 60 km/h. Cal disminuir la velocitat als revolts i en zones amb pendent. Cal conduir amb equips especials i evitar les maniobres brusques, com també augmentar la distància amb els altres vehicles. Es recomana als camions i vehicles articulats que no circulin.
Fase taronja
Quan trobem gel a la carretera, no hem de superar els 50 km/h. Els vehicles de més de 3,5 T de PMA han de circular amb cadenes. Cal reduir la velocitat als revolts i els pendents, evitar les maniobres brusques i augmentar la distància de seguretat. Per circular, cal comptar amb els equips necessaris i no continuar el viatge si el temps empitjora.
Fase vermella
Quan les condicions a la carretera són molt adverses, no hem de superar els 30 km/h. Tots els vehicles han de circular amb cadenes. Cal evitar aturar-se a llocs on es dificulta la circulació.
Si avancem vehicles aturats, cal assegurar-se de poder completar la maniobra. Es recomana ajornar el viatge tret que sigui necessari. Queda prohibida la circulació de transport de mercaderies de més de 19T de PMA.
Fase negra
Quan la presència de neu fa la carretera intransitable, es corre el risc de quedar-se immobilitzat. En aquest cas, no s’ha d’abandonar el vehicle, cal economitzar el combustible i, si no es té la certesa de trobar refugi, cal deixar-lo en un lloc on no dificulti la circulació ni l’acció de les màquines llevaneu.
La previsió i un bon manteniment general del vehicle, factors també determinants
Tot i que les rodes són una de les parts més importants del vehicle per garantir la màxima seguretat durant la conducció, no podem oblidar que amb l’inici de l’hivern és molt important fer una posada a punt del nostre vehicle i ser previsors, consultant sempre l’estat de les carreteres i del trànsit i equipant el vehicle amb accessoris complementaris per combatre el fred (rasqueta per treure el gel, bombetes de recanvi, llum de butxaca…).