Durant l’estat de confinament, els problemes de comportament es poden agreujar a tots els nens en general, i amb més intensitat, als nens i nenes diagnosticats de trastorn per dèficit d’atenció i hiperactivitat ( TDAH ).
La nostra rutina diària s’ha vist alterada, cosa que representa un punt clau en tots els nens i nenes amb TDAH . Els horaris han canviat; els nens són a casa tot el dia i tant el contacte social com l’activitat física han disminuït molt. Davant d’aquesta situació, és fàcil que aparegui una tendència a augmentar l’ús de mòbils, tauletes, televisió i altres tecnologies d’entreteniment.
La millor estratègia per a una família amb un nen o una nena amb TDAH és anticipar-se i dissenyar un pla d’actuació setmanal, que sigui revisable i modificable . Proposar que sigui revisable (per exemple, cada diumenge a la tarda), possibilita que puguem parlar amb els infants sobre l’agenda de la setmana anterior i proposar objectius de millora o canvis. Aquesta tècnica ens permet realitzar canvis a les fonts de motivació i de reforç positiu que establim amb els nens, per tal que compleixin tot el que hàgim pactat.
Com i quins punts haurien de tenir el pla dactuació?
- Crear una rutina . Els nens han d’estar ocupats durant el dia i, si pot ser, que s’assembli a la rutina de les setmanes escolars.
- Recomanem que la planificació estigui per escrit . Ha de ser visual i amb diferents colors per delimitar-ne les setmanes.
- És important que els nens participin en la planificació i assegurar-se que hi estiguin d’acord, que sigui realista per a tothom i que ells ho entenguin.
A més, es recomana seguir les orientacions específiques següents:
- Establir un horari dels hàbits diaris . Ha d’incloure l’horari de l’hàbit de son (dormir i despertar-se), hora de menjar i que dinarem i soparem (com els calendaris dels àpats que tenen les escoles i que tenim a casa a la nevera). És important que es vesteixin (no han d’anar amb pijama per casa) i mantenir la rutina de la higiene diària, i la de les mans encara més.
- Seguir un pla de les activitats diàries , entre les quals les educatives de deures de l’escola i de teletreball dels pares. Així com aquelles en les quals puguin col·laborar amb els pares, com ara participar en l’elaboració dels àpats, neteja, parar i treure la taula… Els objectius i els horaris han de ser clars. Com a aspectes concrets es recomana:
- Fer els deures sempre al matí , després de l’esmorzar. Hi ha escoles que envien les feines en una setmana visita. En aquest cas, recomanem anticipar (sempre en la mesura del possible) les tasques de cada dia (una de llengua, una de matemàtiques…).
- En cas que no doni temps de practicar una estona de lectura , ho podem deixar per a l’últim moment del dia, abans de ficar-se al llit (de la mateixa manera que s’aconsella fer durant les setmanes d’escola).
- El moment de joc, lleure, manualitats, esport, música… és recomanable deixar-ho per les tardes. S’aconsella posar també en quins casos es faran amb els pares i què no.
- És recomanable establir l’horari i el temps límit de l’ús d’aparells electrònics . Cal ser realistes i durant les setmanes que duri el confinament segurament ho faran servir molt més de l’habitual. No ens ha de preocupar, l’ús també pot ser beneficiós si s’utilitzen amb finalitats educatives i no trigarem a tornar a la normalitat, no ens hem de preocupar en excés.
- Es recomana que, en la mesura del possible, mantinguin converses per telèfon o mitjançant vídeo trucades amb els amics .
- Si és possible, han de continuar fent les activitats extraescolars de les quals es tingui accés a classes virtuals (classes de ball, idiomes, dibuix…).
- Com a aspectes pràctics, recomanem que utilitzeu l’eina del rellotge (d’agulles per als més petits) i que els horaris i obligacions estiguin per escrit i en un lloc visible de la casa.
Amb tot, no podem oblidar el més important…
No podem perdre de vista que aquesta situació no és fàcil per a ningú i encara menys per a un nen o nena amb TDAH , amb dificultats d’autoregulació, per motivar-se i activar-se.
És important tenir present que els nens i nenes amb TDAH es frustren, explosionen i s’alteren amb més facilitat . Especialment en les situacions ambigües, repetitives, monòtones i poc estimulants com pot passar en la situació actual de confinament. Necessiten que se’ls acompanyi i se’ls de solucions. Per tant, recomanem als pares:
- Abaixar el nivell d’exigència que se’ls transmet e.
- Acompanyar els seus fills i filles, els entenguin i els ajudin .
- Fer ús de la motivació i el reforç positiu com a eina principal . Es poden utilitzar petits premis i punts que poden canviar per alguna llaminadura, alguns minuts més de tauleta, que es guardin els punts i quan acabi el confinament es podran comprar alguna coseta (sempre proporcional i una cosa petita segons els pactes…).
- Evitar al màxim la confrontació directa, l’amenaça i el càstig .
- Explicar què se n’espera, però també què poden esperar ells de nosaltres.
- Mantenir converses d’emocions i sentiments i no només d’ordres, horaris i deures .
Aquesta situació, tot i no tenir certesa de quan canviarà, sabem que tot tornarà a la normalitat. Amb això volem dir que, aquestes setmanes, l’objectiu ha de ser donar tranquil·litat, seguretat i acompanyar els nens i les nenes i no només donar ordres i obligacions.
Els adults també estan angoixats per la feina que han de fer i la que no poden fer. Aprofitem aquesta situació com una oportunitat per aprendre a compartir i establir noves rutines i maneres de relacionar-nos amb els nostres fills, amb un ús especial de la motivació i afecte.
Font article: https://faros.hsjdbcn.org/ca
#quedateencasa #covid-19 #assapassegurances